Snakketips for lærere og skolepersonell

For å skape en inkluderende skolehverdag for elever med selektiv mutisme, tilbyr Foreningen for selektiv mutisme en veiledning for skolens ansatte.

Denne artikkelen presenterer eksempler på hvordan lærere og skolepersonell kan støtte og inkludere disse elevene. Gjennom enkle tiltak som å justere hilsener, tilpasse spørsmålsstillinger og gi elevene tid til å svare, kan ansatte bidra til å skape et tryggere miljø.

Noen tips til hva du kan si:

  • Si «Koselig å se deg» eller «Så bra at du er her i dag» i stedet for «Hei». «Hei» kan gjøre at eleven føler seg presset til å snakke.
  • Involver eleven ved å kommentere eller beskrive ting han eller hun holder på med. Vent med å stille spørsmål til eleven føler seg trygg.
  • Når eleven føler seg trygg, kan du stille lukkede spørsmål. «Vil du ha den røde tusjen eller den blå tusjen?».

Du kan også stille åpne spørsmål: «Hvilken farge på tusjen vil du ha?», men unngå ja/nei-spørsmål.

  • Vent minst fem sekunder etter at du har stilt spørsmålet, slik at eleven får tid til å svare.
  • Gi positiv tilbakemelding og spesifikk ros når eleven svarer, for eksempel «Så flott at du kunne si at du ville ha den røde tusjen».

Husk viktigheten av å forstå selektiv mutisme ikke som trass eller sjenerthet, men som en angstlidelse. For mer inngående råd og ressurser, inkludert anbefalt litteratur og nyttige lenker, besøk www.selektivmutisme.no.

Similar Posts