Skriveråd til søknad om hjelpestønad
Oppfølging av barn med selektiv mutisme krever utrolig mye tid i forhold til det en vanligvis bruker for å følge opp barna sine. Derfor er hjelpestønad en av de meste relevante støtteordningene.
Hjelpestønad regnes ut fra hvor mye ekstra tid man bruker. Det kan være lurt å sette opp en døgnklokke, en oversikt over hvor mye tid som går med til ulike oppgaver i løpet av dagen.
Tenk over hvor mye dere foreldre må være til stede, gi praktisk hjelp, tilrettelegge, motivere, eller følge opp på andre måter i ulike situasjoner som:
- Vekking
- Morgenstell, tannpuss, påkledning
- Frokost
- Ut av døra og til skolen
- Lekselesing (ta med tid som brukes til forberedelser og motivering)
- Hjelp til aktiviteter, enten organiserte eller sammen med familien (bringe og hente, må du/dere være til stede?)
- Hvis det er søsken: Hvor mye tid bruker du/dere på å være til stede for å unngå konflikter?
- Middag: Må du/dere legge ting spesielt til rette?
- Hjelp til rydding av rommet: Må du/dere være til stede og gi positive tilbakemeldinger for at barnet skal klare å gjennomføre dette?
- Kveldsmat: Hvor lang tid bruker dere? Må det motivering til?
- Kveldstell, dusjing, tannpuss
- Legging: Er det noe du/dere gjør spesielt for barnet/ungdommen? Må du/dere være til stede på rommet til barnet/ungdommen har sovnet? Hvor lang tid tar dette? Må du/dere legge fram klær til dagen etter?
- Tenk over hvor mye tid du/dere bruker ekstra i forhold til jevnaldrende på: Kjøring til skole, aktiviteter, henting og bringing til venner eller for å gi barnet/ungdommen en sosial hverdag.
Tenk nøye gjennom søskenproblematikken der det er søsken:
- Må søsknene skjermes?
- Må den som har selektiv mutisme skjermes?
- Hvor ofte er du/dere på møter på skole, PPT, BUP, osv.
- Hvor ofte får du/dere telefoner fra skolen?
Brev med vedlegg: Skriv gjerne en «redegjørelse» i brevs form om hvordan hverdagen i deres familie er. Ta med alle tidsbruken, alt det du/dere gjør som ikke er nødvendig i en familie uten barn/unge med denne tilstanden. Ta utgangspunkt i den verste/ tyngste dagen.
Legg ved legeerklæring, sakkyndig vurdering fra PPT, individuell plan (hvis dere har det), Individuell opplæringsplan (IOP), halvårsrapport fra barnehagen/skolen, samt en uttalelse fra barnehage/lærer om behovene i skolehverdagen.